چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان

حوزه/ پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی و نقد ضیق‌انگاری دائرۀ بحث فقهی» در اتاق جلسات مرکز مدیریت این حوزه دفاع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه رشته فقه و اصول با عنوان «بررسی و نقد ضیق‌انگاری دائرۀ بحث فقهی» در اتاق جلسات مرکز مدیریت این حوزه برگزار شد.

این پایان‌نامه با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌عبدالحمید واسطی و مشاوره حجت‌الاسلام والمسلمین حاج مرتضی نوروزی و نگارش حجت‌الاسلام حسین‌شم‌خالی مقدم، دانش‌آموخته حوزه علمیه خراسان به سامان رسید.

تدوینگر این مقاله در این جلسه دفاعیه با بیان اینکه مقارن با حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران، نظریۀ فقه حکومتی و گسترش فقه به مسائل اجتماعی و مسائل مربوط به ادارۀ کشور از سوی برخی از فقهاء عظام مطرح گشت، گفت: با گذشت چهار دهه از آن زمان دو مواجهۀ کلّی با آن طرح و ایده مشهود است؛ از یک سو روشنفکران دینی و جمعی از فقهاء، منکر ظرفیت‌های فقه برای مملکت‌داری و حلّ و فصل مسائل اجتماعی شده‌اند و از سوی دیگر جمعی از فقهاء و محقّقین به شیوه‌های مختلف سعی در اثبات چنین ظرفیتی برای فقه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام شم‌خوانی افزود: در این تحقیق بعد از انحلال این مسأله به پنج ریز مسألۀ، فقه و اخلاقیات، فقه و نظریات فقه و اجتماعیات، فقه و اجرائیات و فقه و تطبیقیات پرداخته شده که ابتدا ادلّۀ مخالفین توسعۀ فقه در ضمن پنج دلیل کلّی بررسی و نقد شده است و بعد از آن بر اساس رویکرد تاریخی به مسأله، مستنداتی با محوریّت آیۀ نفر، مبنی بر وقوع توسعۀ قلمرو فقه به ساحات پنج‌گانه اشاره می‌کند.

وی اضافه کرد: مسألۀ نظام‌وارگی فقه نیز در اثناء این بحث، به مسائل فوق افزوده شده و به اثبات رسیده است. در بخش پایانی بر اساس رویکرد میان‌رشته‌ای به فقه، علاوه بر اثبات لزوم توسعۀ قلمرو فقه، راهکارهایی برای این منظور ارائه شده، همچنین روش این تحقیق در جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و در بررسی اطّلاعات مشتمل بر توصیف، تحلیل، استدلال و نقد می‌باشد.

در پایان اساتید راهنما و مشاور محاسن و معایب کار را بیان نمودند، و پس از مشورت، امتیازی، منوط به تدوین مقاله را برای این پایان‌نامه لحاظ کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha